Blogger Widgets ***************SweeT_Girlz*************** ✿◕‿◕✿ DaLaM HaTi aDa FuN FaiR ✿◕‿◕✿: CONTOH SOALAN : ADAT SEZAMAN Blogger Widgets

Search my Blog

Monday, November 8, 2010

CONTOH SOALAN : ADAT SEZAMAN

Contoh soalan:
Aras petikan


i Apakah yang menyebabkan si tua tersenyum mesra? (2 markah)

Si tua tersenyum mesra kerana memandang teruna dara yang sama cantik sama padan berganding bersama di singgahsana.


ii Mengapakah si tua berduka lara? (2 markah)

Si tua berduka lara kerana memandang teruna dara berganding tanpa silu, tanpa hormat dan tanpa batasan.


Aras KBKK


iii Pada pendapat anda, mengapakah generasi muda meninggalkan adat sezaman? (3 markah)

Pada pendapat saya, generasi muda meninggalkan adat sezaman kerana mereka tidak menerima pendedahan tentangnya, tiada contoh daripada ibu bapa dan masyarakat, serta mereka berasa bahawa adat sezaman sudah tidak relevan dengan perkembangan semasa.


(Nota: jawapan hendaklah berfokus kepada adat sezaman sahaja, tidak dikaitkan dengan faktor lain seperti pengaruh media, rakan sebaya dan lain-lain)


iv Bagaimanakah nilai murni adat sezaman dapat dihidupkan semula dalam kalangan generasi muda mengikut pendapat anda? (3markah)

Nilai murni adat sezaman dapat dihidupkan semula dengan cara menerapkannya dalam proses pembelajaran di sekolah. Selain itu, pihak media massa perlu menonjolkan kebaikan nilai murni adat sezaman secara hikmah.


v Bersetujukan anda bahawa adat kuning menjadi ikutan generasi muda sekarang? Beri alasan anda. (4 markah)

Saya tidak bersetuju generasi muda sekarang terikut-ikut dengan adat kuning, iaitu pengaruh Barat. Sebahagian besar generasi muda tetap mementingkan maruah bangsa dengan bertungkus-lumus dalam pelbagai bidang ilmu. Tambahan pula, bilangan anak muda yang mengikut adat kuning terlalu diperbesar-besarkan, sedangkan tiada statistik perbandingan menjadi bukti.

No comments:

Post a Comment