Maksud
Berapakah sebenarnya harga remaja
yang bersih
dari gelodak kecewa
bagai kehijauan daun
bagai kesegaran pohon
di pinggir perjalanan ini?
D : Pertanyaan tentang harga remaja yang tidak mengalami kekecewaan.Dengan apakah akan kaupenuhi
piala remajamu
adakah cuka kesangsian
dari cinta maruah
atau madu ajaran
dari ilmu susah
Remaja amat mahal
sesungguhnya
tiada terbeli oleh perjanjian
harga remaja adalah pendirian
keberanian dan ilmu
Penuhilah remajamu
dengan ketentuan tuju
Tema
Mengisi kehidupan zaman remaja dengan amalan yang positif. Harga atau nilai seorang remaja terletak pada pengisian hidupnya. Untuk menjadikan dirinya seorang yang bernilai, seseorang remaja itu perlulah berusaha untuk mengisi kehidupannya dengan perkara yang positif.
Persoalan
1. Dugaan hidup seorang remaja – remaja perlu melalui kesukaran dan cabaran yang pelbagai dalam meneruskan kehidupan.
2. Remaja amat tinggi nilainya – remaja yang mempunyai ciri positif seperti mempunyai pendirian, berani, dan berilmu amat tinggi nilainya.
3. Kepentingan mempunyai hala tuju – remaja yang menetapkan hala tujunya akan berjaya dalam menempuh alam remaja.
4. Pengisian alam remaja – remaja menentukan sendiri pengisian alam remajanya.
Nada
Sajak ini bernada sinis.
Bentuk
1. Terdiri daripada 4 rangkap dan bilangan baris dalam rangkap 1 hingga rangkap 3 adalah sama, iaitu 6 baris, manakala rangkap 4 ialah 2 baris.
2. Jumlah perkataan dalam setiap baris juga adalah tidak sama, iaitu antara 1 hingga 4 patah kata.
3. Rima akhirnya adalah bebas.
Gaya Bahasa
1. Inversi – dengan apakah akan kaupenuhi piala remajamu?
2. Simile – bagai kehijauan daun.
3. Sinkope - ....kaupenuhi, dan....remajamu.
4. Metafora – harga remaja, piala remaja.
5. Anafora – bagai kehijauan daun, bagai kesegaran pohon.
6. Asonansi – berapakah sebenarnya harga remaja (perulangan vokal ‘a’)
7. Aliterasi – adakah cuka kesangsian (perulangan konsonan ‘k’)
Nilai
1. Berhati-hati – remaja wajar berhati-hati ketika menikmati usia remaja.
2. Keberanian – nilai seorang remaja dipengaruhi oleh keberaniannya.
3. Berilmu – remaja yang berilmu akan dihargai.
4. Berpendirian teguh – remaja dituntut mempunyai pendirian yang teguh dalam menjalani kehidupan.
5. Rasional – remaja yang rasional dapat menentukan hala tuju kehidupannya.
Pengajaran
1. Remaja perlulah menempuh alam remaja dengan berhati-hati.
2. Remaja mestilah berani menjalani kehidupan bermasyarakat.
3. Remaja hendaklah berusaha untuk menjadi insan yang berilmu.
4. Remaja mestilah mempunyai matlamat dan hala tuju dalam kehidupan.
5. Remaja perlulah menggunakan ilmu untuk mengelakkan diri daripada kesesatan.
No comments:
Post a Comment